Hvordan lage en god LinkedIn profil for jobbsøkere

LinkedIn profilen din kan være avgjørende dersom du er jobbsøker. De fleste arbeidsgivere og rekrutteringsselskap bruker LinkedIn til å søke etter kandidater. Hvordan kan du forbedre din profil og bli mer attraktiv på arbeidsmarkedet?

LinkedIn er verdens største profesjonelle nettverk. Nettverket har per i dag cirka 800 millioner brukere globalt, og nærmere 1,3 millioner brukere i Norge i følge Ipsos. Linkedin er i stor vekst og har blitt en viktig rekrutteringskanal.

Hvert kvartal utgir Ipsos en oversikt over demografi for sosiale medier i Norge. LinkedIn har 1.269.000 norske brukere i Q3 2021, der majoriteten av dem er menn.

LinkedIn profilen kan avgjøre jobbmuligheter

Hvis du ikke har en profil på LinkedIn, eller har en ufullstendig profil, kan du risikere å gå glipp av jobbmuligheter. Ved å være tilstede på LinkedIn øker du dine sjanser for å bli funnet av bedrifter som søker etter noen med nettopp din kompetanse.

«Omkring 20 % av de som bruker LinkedIn er aktive jobbsøkere. LinkedIn er det fremste sosiale mediet for å bygge ditt personlige nettverk og din profesjonelle sosiale kapital. Dette kommer selvsagt til nytte den dagen du ønsker å skifte jobb!»

Jan Sollid Storehaug, daglig leder i Tenk Digitalt

I enkelte yrker kan det være et stort pluss at du har en god profil og nyttige kontakter på LinkedIn. Har du mange følgere og er aktiv i debatten, kan det ha stor verdi for en ny arbeidsgiver.

Vi i OPUS Finance bruker LinkedIn aktivt ved søk etter kandidater til stillinger innen økonomi, regnskap og finans. I tillegg kan kandidater enkelt registrere sin CV hos oss. Det tar bare noen få minutter og dermed får man tilsendt ledige stillinger og kan bli kontaktet av oss dersom vi kommer over en passende stilling.

LinkedIn ekspert: Du finner LinkedIn profilen til Jan Sollid Storehaug på denne adressen: https://www.linkedin.com/in/storehaug/
LinkedIn ekspert: Du finner LinkedIn profilen til Jan Sollid Storehaug på denne adressen: https://www.linkedin.com/in/storehaug/

Sørg for at LinkedIn profilen din er komplett

Det er også viktig at profilen din er komplett utfylt. En komplett LinkedIn-profil gir en indikasjon til en potensiell arbeidsgiver om hvor profesjonell du er.

En fullført LinkedIn-profil kan indikere til rekrutterere at denne personen har “hele pakken.”

LinkedIn profilen din kan også være svært viktig for stillingen du ønsker deg, særlig dersom du skal jobbe med salg eller markedsføring. Personer med stort nettverk og en fyldig LinkedIn profil er derfor svært attraktive kandidater for ethvert selskap.

Bruk LinkedIn til å bygge din personlige digitale kapital

«LinkedIn er først og fremst for å bygge ditt personlige nettverk. Det handler altså ikke først og fremst om å promotere en bedrifts LinkedIn-side, men deg personlig.»

«Så mange som 80 % av de som har registrert sin profil på LinkedIn ønsker å knytte kontakt med andre. LinkedIn er for min del ikke primært et verktøy for å promotere en bedrift, men deg personlig.»

Jan Sollid Storehaug

Det å være synlig på LinkedIn handler om å ha en så godt utfylt profil som mulig. Her gir vi deg 11 tips for å lage en god LinkedIn profil:

1. LinkedIn profilbildet skaper et viktig førsteinntrykk

Bruk et profesjonelt bilde med god oppløsning. LinkedIn er et profesjonelt nettverk, og bildet bør derfor passe inn i en profesjonell kontekst. Profiler med bilde får 21 ganger flere besøk enn profiler uten bilde.

Bildet bør vise ansiktet og skuldrene og ha en nøytral bakgrunn. Sørg for å bruke et bilde som du vil være gjenkjennbar på. Ikke bruk «selfie», feriebilder, bilder med kjæledyr, kjærester og lignende. Pass også på at bildet passer inn i bransjen du arbeider i eller søker jobb innen.

Oppløsningen på bildet bør være minimum 400 x 400 punkter i 72 dpi. LinkedIn godtar imidlertid bilder med større oppløsning og skalerer dem automatisk.

Hvor viktig er profilbildet på LinkedIn?

I følge dette studiet publisert i Social Psychological and Personality Science kan førsteinntrykket vi får av et bilde danne grunnlaget for vår oppfatning av en person. Selv etter at vi har møtt personen ansikt til ansikt.

Med andre ord er profilbildet svært viktig.

Her finner du en artikkel som går litt mer i detalj omkring hvordan du får et perfekt profilbilde for LinkedIn. De anbefaler at du bruker en profesjonell fotograf, men forklarer også hvordan du kan ta ditt eget profilbilde.

LinkedIn bakgrunnsbilde

LinkedIn bakgrunnsbilde er i formatet 1536 x 768 og er også et utstillingsvindu der du kan bruke bilde og tekst til å gjøre deg selv interessant. Tenk “reklameplakat” for dine egenskaper.

Hvis du ikke har programvare for å lage reklameplakat, kan du for eksempel bruke gratistjenesten www.canva.com. Der kan du enkelt lage et bilde med riktig format og eventuelt legge til tekst.

2. Overskriften er din annonseplass

Stillingstittelen, eller overskriften på din profil er noe av det første som blir sett. Den fungerer som en annonseplass hvor du kan vise fordelene med å ansette nettopp deg.

Du trenger ikke å ha din stillingstittel som overskrift. Her har du mulighet å utdype og oppsummere dine fagområder. Overskriften kan ha opptil 160 tegn.

Bildet og overskriften er ditt visittkort, og er avgjørende for førsteinntrykket. Bruk derfor god tid på dette.

Det du skriver i overskriften blir også viktig for hvordan du blir vist når noen søker på LinkedIn. Sørg for at din kompetanse blir søkbar, hvis du ønsker at researchere i rekrutteringsselskap skal finne profilen din!

«Folk flest har liten tid. De ser raskt på profilen din for å sjekke ut hvem du er. Derfor er det helt avgjørende at du bruker feltene som synes i et søk litt strategisk. Med andre ord: Ikke “se så flink jeg er” og “alt jeg har gjort” – men: Dette er hva jeg kan gjøre som kan være av interesse for deg – og hvorfor.»

Jan Sollid Storehaug

Hvis du tar en nærmere kikk på Sollid Storehaugs LinkedIn profil, vil du legge merke til at han har lagt stillingstittel og firmanavn i feltet for navn. Dette er for å kunne bruke overskriften som en handlingsoppfordring. For å fortelle hva han kan gjøre for deg og hvordan du kan etablere kontakt.

3. LinkedIn oppsummeringen

Oppsummeringen er innledningen eller sammendraget til din profil og skal oppsummere din erfaring og kompetanse. Her bør du beskrive din nøkkelkompetanse, og hvorfor man skal kontakte nettopp deg. Bruk gjerne konkrete eksempler på resultater du har oppnådd. Bruk ord som du forventer at en rekrutterer ville benytte seg av ved søk.

Forskjeller mellom oppsummering på CV og LinkedIn

Vær oppmerksom på at en oppsummering på LinkedIn ikke bør tilsvare sammendraget på en CV. Ideelt sett er CV’en tilpasset for en bestemt stilling du søker på. Inkludert sammendraget.

Oppsummeringen på en LinkedIn profil bør til forskjell passe til alle stillingene du kan være en attraktiv kandidat til. Derfor må sammendraget på en CV være spesifikt og målrettet, mens oppsummeringen på LinkedIn profilen må appellere til et bredere publikum.

Du kan lese mer om hvordan du skriver en CV som skiller seg ut her

Forretningskultur og dynamikk

Rekrutterere vi alltid lete etter kandidater som passer kulturelt godt inn hos den potensielle arbeidsgiveren. Derfor vil de alltid foretrekke kandidater som passer med forretningskulturen og dynamikken hos arbeidsgiveren.

For noen arbeidsgivere er det samhandling som er viktigst, hos andre er det konkurranse-innstilling eller åpenhet, atter andre har mer fokus på innovasjon eller initiativ.

Det bør fremstå klart hva du står for i din oppsummering. Det er stor sannsynlighet for at din profil ikke engang blir vurdert dersom du ikke viser hva du står for.

Hvordan ser oppsummeringen din ut?

Det er hovedsakelig to måter som en LinkedIn oppsummering vil bli sett på: På PC eller mobil. På en PC eller nettbrett vil ca. 300 tegn synes, men det er enda færre tegn i oppsummeringen på mobil. For å se resten må man klikke på «vis mer.»

Det betyr at du bør gå rett på sak og få med det viktigste i begynnelsen av oppsummeringen. Det bør som minimum fremkomme hvilke erfaringer og talenter du besitter, samt hva som kjennetegner deg som arbeidstaker.

Vær autentisk

Prøv å bruke LinkedIn profilen din til å formidle hvilken type arbeidstaker du er, men unngå ord og uttrykk som «lagspiller,» «detaljorientert» eller «motivert.»

Ikke vær redd for å kommunisere noe autentisk og personlig, men sørg for at du fortsatt er positiv.

4. Arbeidserfaring styrker din LinkedIn profil

Inkluder alt av relevant arbeidserfaring. Trekk frem konkrete ansvarsområder som er relevant for ditt fagfelt. Inkludere gjerne resultater som du har oppnådd.

Tenk på å bruke ord som er relevante i søk. Unngå fagterminologi som gjør teksten vanskelig å forstå for personer som ikke har den samme bakgrunnen som deg. For å få et ryddig inntrykk anbefales det å bruke bulletpoints.

Del resultater og suksesser: Tall er alltid dine venner når det gjelder jobbsøk, hvis du har gode resultater å vise til. Fortell hva du har oppnådd.

Snakk om dine talenter: Hva er du god til? Profilen er en mulighet til å dokumentere dine ferdigheter. Det er også et godt sted å trekke frem overførbare ferdigheter, forklare en karriereendring, eller markere et talent du har brukt i flere stillinger.

«Fortell en historie: Du vil at profilen din skal være rik på søkeord, men du vil også at den skal fortelle en historie om karrieren din. Om profilen din omfatter hele arbeidserfaringen eller fokuserer mest på dine siste stillinger, bør den være engasjerende og interessant.»

Jan Sollid Storehaug

Vis frem innhold du har skrevet

Det er naturlig at du legger inn nåværende arbeidsplass først. Har du en egen blogg, eller postet på arbeidsgivers nettsted legger du linker til relevant innhold.

Link gjerne til innhold fra tidligere arbeidsplasser. Har du selv publisert artikler eller skrevet guider eller lignende på tidligere arbeidsplasser er det helt naturlig å linke til disse.

Du kan også vurdere å lenke til innhold som ikke er laget av deg om dette er med på å beskrive hva slags type arbeidsplass du har skaffet deg erfaring fra. Husk at de som virkelig er interessert i deg som person gjerne vil finne mest mulig om deg som er relevant på din din profil.

“Experience design”

LinkedIn lanserte i 2018 en ny måte å vise frem karrieresteg på – såkalt “Experience design.” Designet gir deg muligheter til å vise at du har steget i gradene hos tidligere arbeidsgivere.

LinkedIn Experience Design: Med det nye designet fremkommer karrieresteg mer visuelt. (Kilde LinkedIn blogg)
LinkedIn Experience Design: Med det nye designet fremkommer karrieresteg mer visuelt. (Kilde LinkedIn blogg)

5. Legg til utdanning i LinkedIn profilen

Etter at du har dokumentert tidligere og nåværende jobber, er det på tide å gå videre til neste del av LinkedIn-profilen din: Utdanning. Din utdanningsseksjon sier mye om deg, spesielt til potensielle arbeidsgivere og rekrutteringsselskap som leter etter gode kandidater.

Inkluder det du har tatt av utdannelse, og fyll inn så mye som mulig av det LinkedIn ber om. Hvis du har vært aktiv i studentverv er det fint å beskrive det her. Ikke glem å inkludere relevante kurs og sertifiseringer.

Mange lurer på hvor langt tilbake de skal gå og hvor mye utdanning som skal listes opp på sin profil. De fleste begynner med videregående skole og fortsetter med universitet eller høyskole. Det er ingen fasitsvar på dette spørsmålet, så dette er opp til deg.

Utdanningsseksjonen er ikke begrenset til videregående, bachelor- og masterutdanning. Du bør også liste opp all yrkesopplæring, sertifiseringskurs og andre kurs fra en utdanningsinstitusjon som er kan være viktig for din karriere.

Her er LinkedIns guide til hvordan du legger til utdanning

6. Beskriv ferdigheter på LinkedIn profilen

Ferdigheter er en funksjon som lar deg og dine kontakter anerkjenne hverandre for ulike ferdigheter. Dette er en enkel og god måte og skape et profesjonelt inntrykk på. Ved å bli anerkjent for ferdigheter skaper du mer tillit og autoritet til din profil.

Velg ut de ferdighetene som du er sterkest på, og best beskriver din kompetanse. Det kan være lurt å ikke velge for mange, og heller ikke flere variasjoner av samme ferdighet.

Dette kan virke mot sin hensikt. Ved å velge færre vil det bli tydelig å se hva du er god på.

Hvorfor er ferdighetene du inkluderer i profilen din viktig?

Listen over ferdigheter viser arbeidsgivere og rekrutterere, hvilke ferdigheter andre mener du er god på.

Ved å liste opp flere ferdigheter og få anbefalinger fra ditt nettverk, øker sjansene dine for å bli oppdaget og kontaktet av rekrutteringsselskap.

LinkedIn rapporterer at medlemmer med fem eller flere ferdigheter som er oppført, blir kontaktet inntil 33 ganger oftere av rekrutterere og andre LinkedIn medlemmer. Profilen deres blir sett opptil 17 ganger oftere.

Hvilke ferdigheter bør du inkludere i din LinkedIn profil?

Hvis du søker jobb, er det viktig å inkludere de som er nært relatert til jobben du søker.

Før du legger til en ferdighet, må du sørge for at den samsvarer med jobbansvaret i profilen din og på CV. Potensielle arbeidsgivere vil legge merke til om det ikke er samsvar.

Hvis du ikke er aktiv jobbsøker, juster dine ferdigheter til din ønskede karriere og mål. Ferdighetene du inkluderer vil bidra til at profilen din blir oppdaget av rekrutteringsselskap.

I denne artikkelen får du råd om hvilke ferdigheter du bør inkludere i LinkedIn profilen din.

Be om anerkjennelse!

Be gjerne noen av dine nærmeste kontakter, nåværende og tidligere kollegaer og kunder om å gi deg en anerkjennelse!

7. Gi og be om anbefalinger

For å styrke din LinkedIn profil ytterligere er det lurt å kontakte tidligere arbeidsgivere og kollegaer og be dem skrive en anbefaling på din profil. Be om å få en anbefaling som er konkret og beskriver deg og resultater du har bidratt til.

En god anbefaling veier tyngre enn at noen har anerkjent en ferdighet, og kan bidra til å overbevise at akkurat du er den riktige kandidaten.

Anbefalinger har stor kraft

Tilby å gi en anbefaling til de du ber om anbefalinger fra! De fleste du har en god relasjon til vil være takknemlig om du foreslår å gi dem en anbefaling og vil gledelig gi en i retur.

Ingenting er så kraftfullt som anbefalinger gitt fra andre personer med stor troverdighet.

«Et godt tips er å starte med å skrive en anbefaling for en du har et godt forhold til. Så tar du kontakt og ber vedkommende gi tilbakemelding på din anbefaling. Fortell deretter eventuelt hva du ønsker at din kontakt skal fokusere på i sin anbefaling av deg. Ingenting blir publisert før den er godkjent av mottaker. «

«Etter min mening er anbefalinger viktigere enn ferdigheter ettersom det fremkommer synspunkter om deg som person og dine faglige kvalifikasjoner. Anbefalinger på LinkedIn profilen din er svært verdifullt når du søker ny jobb.»

Jan Sollid Storehaug
Jan Sollid Storehaug mener anbefalinger på LinkedIn profilen har stor tyngde når man er jobbsøker.
LinkedIn eksperten Jan Sollid Storehaug mener anbefalinger på LinkedIn profilen har stor tyngde når man er jobbsøker.

8. Sørg for at det er lett å etablere kontakt

Husk å oppdatere din kontaktinformasjon, så at potensielle arbeidsgivere og rekrutteringsselskap enkelt kan komme i kontakt med deg.

Logger du ikke inn på LinkedIn daglig er dette spesielt viktig!

Du kan også oppmuntre de som ikke er etablerte kontakter å ta kontakt ved å inkludere kontakt detaljer i oppsummeringsboksen. Det kan for eksempel være ditt telefonnummer, e-postadresse, eller nettsted.

9. Utvid nettverket ditt

Ta en titt på listen over “folk du kanskje kjenner” og legg til relevante kontakter. En god start er å legge til venner og bekjente, studiekamerater, nåværende og tidligere kolleger samt forretningsforbindelser.

Du har også mulighet å følge firmaer som du er interessert i og kan tenke deg å jobbe for. Da vil du bli oppdatert på hva som skjer i firmaet og kan bli informert når det dukker opp ledige stillinger.

Hvis du ønsker en stilling innen økonomi, regnskap eller finans kan det være en god idé å følge OPUS Finance på LinkedInDu kan også se våre ledige stillinger her.

Invitér eksisterende kontakter til å knytte kontakt på LinkedIn

Last opp dine e-postkontakter til LinkedIn for å knytte kontakt med dem. Dette er den enkleste måten å utvide nettverket ditt med relevante forbindelser.

LinkedIn lar deg importere dine eksisterende e-postkontakter direkte fra Gmail, Yahoo, Outlook og andre e-post plattformer. Dette er en enkel måte å knytte kontakt med personer du allerede har et forhold til.

LinkedIn gir deg også muligheten til å eksportere kontaktene dine når som helst.

Tenk deg om når du aksepterer kontaktforespørsler

Når ditt LinkedIn nettverk utvides, vil du sannsynligvis få nye invitasjoner til å knytte kontakt. Bruk skjønn med disse invitasjonene, slik at du bedre kan kontrollere kvaliteten på nettverket ditt.

Merk: Hvis du er ny på LinkedIn, kan du bli fristet til å akseptere enhver invitasjon du mottar, men irrelevante kontakter kan redusere verdien av nettverket ditt.

Bruk Avansert søk for å finne interessante kontakter

Avansert søk funksjonen på LinkedIn er en annen flott måte å utvide nettverket ditt.

Bruk filtre for å søke med relevante søkeord  som for eksempel jobbtitler, sted, firma, skole og mer. Vær oppmerksom på at premium LinkedIn kontoer tillater flere søk, søkeparametere og lagrede søk.

Du kan fortsatt gjennomføre ganske avanserte søk med en gratis LinkedIn-konto.

Her kan du lese Jan Sollid Storehaugs råd om hvordan du kan få tusenvis av nye kontakter på Linkedin

10. Bli medlem i LinkedIn grupper

Det finnes en mengde ulike grupper på LinkedIn som kan være relevant for deg og din bransje. I disse gruppene kan man bygge et godt nettverk på kort tid.

Bruk søkemotoren til Linkedin for å finne grupper som passer din bransje og dine interesser. Det kan også være en ide å følge “influencers.”

Det er flere fordeler ved å være medlem i grupper på LinkedIn:

Du kan sende meldinger til andre i gruppen

Når du er medlem av en gruppe, har du lov til å sende inntil 15 InMail-meldinger månedlig på tvers av alle gruppene dine – gratis. Bare det burde være en god grunn til å bli med i en gruppe.

Du vil ha stor nytte av dette når du bygger nettverket ditt og kommuniserer med andre medlemmer. Det er bare den første meldingen til en person som trekkes fra i din månedlige kvote.

Du skiller deg ut gjennom å være aktiv i dialogen

Ved å starte eller delta i diskusjoner, fremhever du dine personlightstrekk og kompetanse. Dette bidrar til fremme din og din arbeidsgivers rangering i søkeresultater på LinkedIn.

Du kan være medlem av inntil 100 grupper.

Gruppene kan bidra i jobbjakten

Mange selskaper lyser ut stillinger i grupper – særlig gruppene som fokuserer på jobbsøking og nettverksbygging. De fleste gruppene har en “Stillinger” fane der ledige stillinger blir publisert.

Rekrutterere leter etter talenter i LinkedIn grupper

Researchere i rekrutteringsselskap er medlemmer i relevante LinkedIn grupper og følger med på samtalen.

De leter etter talenter som har ferdigheter, spesialkompetanse eller er en tydelig og synlig røst innen et fagfelt.

Jo mer du deltar i gruppediskusjoner, jo høyere rangering får du på LinkedIn, og jo mer sannsynlig vil det være at du blir lagt merke til.

Du kan finne svar på utfordringer

Grupper er også glimrende arenaer for finne svar på utfordringer. Gruppene har ofte svært kompetente medlemmer som engasjerer seg i samtalen.

Du kan stille spørsmål i gruppene og får svært gode svar.

Du kan utvide nettverket ditt

Så snart du deltar i grupper og særlig når du er aktiv i dialogen, vil du begynne å få kontaktforespørsler fra andre medlemmer av gruppen.

Dette kan være en flott måte å skaffe nye og nyttige kontakter. Særlig dersom du er i en jobbsøkerfase.

11. Legg til relevant innhold

Legg til lenker, presentasjoner, video eller annet arbeid som du har gjort og er fornøyd med. Dette kan være med å bidra til at du tiltrekker deg besøkende til din profil. Du kan legge det til under oppsummering, erfaring, utdanning eller publikasjoner.

Du kan også poste innhold på LinkedIn tilsvarende som du kan på din egen blogg eller nettside.

«Jeg mener det aller viktigste du gjør på din LinkedIn profil er å legge ut relevante innlegg, gjerne egne artikler.»

«Du må gjerne poste link til andres innhold også, gjerne med en innsiktsfull kommentar om hvorfor du mener den linken er relevant for akkurat dine følgere.»

«Du kan ta det ganske for gitt at alle dine kontakter setter pris på om du deler videre det de har postet!»

Jan Sollid Storehaug

Velg et formål som fremmer ditt personlige merke

LinkedIn har et ganske åpent forhold til hvilke tema du kan publisere innhold om. Det er stort sett opp til deg så lenge du holder deg innenfor samfunnets lover.

Er du jobbsøker bør du forsøke å skape innhold som er relevant for stillingen du ønsker deg. Sørg for at innholdet holder høy kvalitet og oppnå synlighet for innholdet ved å poste i grupper og delta i diskusjonen.

Sørg for synlighet for innholdet ditt

Når du publiserer et nytt innlegg på din LinkedIn profil, vil mange av dine kontakter se det i pulssiden sin (nyhetsstrømmen) når de logger inn på LinkedIn. Dette er en flott måte å bli synlig for nettverket ditt.

For de fleste jobbsøkere er målet å utvide nettverket sitt. For å nå ut til flere kan du poste i grupper, eller få kontaktene dine til å engasjere seg i innholdet ditt.

Likes, kommentarer og delinger fra nettverket ditt kan gi deg mange nye lesere og kanskje noen interessante kontakter.

Som med alt annet som publiseres på sosiale medier er det avgjørende at du har et godt bilde eller video som får nettverket ditt til å stoppe opp ved din post.

Denne artikkelen har en oversikt over 15 nettsted du kan finne gratis bilder.

Er du økonom og lurer på om du få rett lønn? Det har vi undersøkt tidligere.

Konklusjon

En fullstendig LinkedIn profil kan være et flott verktøy for jobbsøkere.

Følger du rådene i denne artikkelen og oppdaterer LinkedIn profilen din fortløpende og deltar i debatten på LinkedIn, stiller du mye bedre rustet som jobbsøker.

Sørg for at profilen din er komplett, utvid nettverket ditt, meld deg inn i grupper og publiser innhold. Innled eller delta i diskusjonen på LinkedIn innen tema som er relevant for drømmejobben.

Lykke til med din profesjonelle nettverksbygging!

Relaterte blogginnlegg