Slik blir du en attraktiv arbeidsplass for nyutdannede økonomer
Etterspørselen etter nyutdannede økonomer har over lengre tid vært høy, og det med god grunn. De kommer inn med sterk motivasjon, frisk kunnskap og nye perspektiver som bidrar til å drive vekst og navigere komplekse økonomiske utfordringer.
Mange av de mest ettertraktede kandidatene har allerede sikret seg jobbtilbud lenge før de fullfører utdanningen. Derfor er det viktig å ha en strategi for å tiltrekke seg disse studentene i god tid før avslutningsoppgaven leveres. Hva er viktig for nyutdannede økonomer når de vurderer jobbmuligheter, og hvordan kan ditt selskap posisjonere seg for å tiltrekke de mest talentfulle kandidatene?
Økonomistudenter foretrekker privat sektor
En tydelig trend blant unge økonomer, er at de søker til det private næringslivet heller enn det offentlige. I 2021 oppga kun 7% av masterstudenter innen økonomi, at de ønsket å begynne karrieren i offentlig sektor. Mens det private næringslivet gjerne jobber intenst med employer branding, synlighet i mediene og bedriftsprofilering, henger det offentlige ofte litt etter på dette området. Dette trekker for eksempel tidligere leder i Econas studentforening frem, og sier: «Sjefene både i departementer og kommuner må skjerpe seg. De må rett og slett bli flinkere til å selge seg som arbeidsgivere».
For å fange studentenes oppmerksomhet er det med andre ord viktig å vise hva dere kan tilby, og hvorfor nettopp ditt selskap er et attraktivt sted å starte karrieren. Ved å benytte virkemidler som karrieredager, sosiale medier og informasjonskampanjer, kan selskapet effektivt kommunisere viktige verdier til potensielle jobbsøkere, samtidig som dere kan vise frem mulighetene og utfordringene som finnes innenfor deres bransje og felt.
Unge er bransjebevisste
Statlig eller ikke – bransjen selskapet opererer i noe av det viktigste for de nyutdannede. Til tross for at sterke merkevarer som L’Oréal, Coca-Cola og NorgesGruppen er attraktive arbeidsplasser for studenter grunnet deres markedsposisjon, er det andre bransjer som virkelig utmerker seg blant de nyutdannede. Øverst på listen troner stillinger innen bank, finans og forsikring, der 3 av 4 menn og annenhver kvinne ønsker å starte karrieren. Deretter følger jobb i konsulentbransjen, hvor 6 av 10 økonomistudenter ønsker å jobbe. Blant de som ønsker seg inn i konsulentbransjen er det også flest menn.
På tredjeplass kommer jobber innen økonomistyring. Halvparten av økonomistudenter er åpne for å starte karrieren med denne type jobber, og i denne gruppen er det også flere menn enn kvinner. For kvinnene er det bransjer som omhandler kommunikasjon, mennesker og markedsføring som er det mest populære.
Når vi ser på topplisten for de mest attraktive arbeidsplassene, er det allikevel en tendens at økonomistudenter også ønsker å jobbe med sterke, norske merkevarer og forretningsvirksomhet. For eksempel så er selskaper som Tine, Finn, Aker, Orkla, DNV og Equinor alle selskaper som er på listen over de 20 mest attraktive arbeidsgiverne for unge økonomer.
Dette er viktig for de nyutdannede
Fortvil ikke. Selv om du som arbeidsgiver ikke tilhører noen av selskapene eller bransjene nyutdannede helst vil jobbe i, er det tiltak du kan gjøre for å vekke deres interesse. Studentundersøkelser fra 2022 viser at det viktigste for både nyutdannede menn og kvinner, er et godt og inkluderende arbeidsmiljø. Ønsket om å føle seg velkommen, og å bli ordentlig integrert på arbeidsplassen trekkes frem som ekstra viktig.
Begge kjønn fremhever også utviklingsmuligheter og grundig opplæring som avgjørende kriterier. Når det kommer til de 5 viktigste kriteriene for menn og kvinner, er det også noen forskjeller. Mens topplisten til menn inneholder kriterier som «potensiale for høye fremtidige lønninger» og «konkurransedyktig grunnlønn», er kvinner mer opptatt av jobbsikkerhet og at bedriften utviser respekt for sine ansatte. Begge kjønn vurderer også variasjon i arbeidsoppgavene som et viktig kriterium.
Kvinner
- Godt arbeidsmiljø
- Variasjon i arbeidsoppgaver
- Utviklingsmuligheter og opplæring
- Jobbsikkerhet
- Respekt for sine ansatte
Menn
- Godt arbeidsmiljø
- Konkurransedyktig lønn
- Potensiale for høye fremtidige lønninger
- Utviklingsmuligheter og opplæring
- Variasjon i arbeidsoppgaver
Hvordan tiltrekker du deg studentene?
Et av de viktigste tiltakene bedriften din kan gjøre, er å være ute i god tid. Tall fra Econa viser at hele 8 av 10 studenter hadde sikret seg jobb før studiet var fullført i 2021. Dette betyr at du må være tidlig ute om du ønsker å få tak i de beste hodene, da disse er svært attraktive på jobbmarkedet.
Vel så viktig som hva dere driver med, er det å kommunisere hvem dere er. Det finnes sikkert mange som kan tilby samme tjenester som ditt selskap, men hva er det som gjør akkurat dere unike? Har dere en helt spesiell historie? Hvordan er miljøet på kontoret? Hvordan er sørger dere for å onboarde nye ansatte? Alt dette er viktig å kommunisere ut mot avgangselevene, for å gjøre dere til en så attraktiv destinasjon som mulig.
Det er også viktig at dere viser hvordan deres virksomhet passer inn i en større sammenheng, samtidig som dere fremhever hvordan produktene eller tjenestene deres bidrar til å forbedre samfunnet, miljøet eller andre verdier som unge setter høyt. Hvis dere for eksempel er et miljøbevisst selskap eller tilbyr et av de mest miljøvennlige alternativene på markedet, kan dette bidra til å skape et attraktivt og samfunnsbevisst bilde av dere som arbeidsgiver. Selv om dette ikke nødvendigvis er av betydning for alle nyutdannede, vil det likevel hjelpe med å male et positivt bilde av dere selv som en ettertraktet arbeidsplass.
Det kanskje viktigste dere kan gjøre, er å fremheve hvordan en jobb hos dere passer inn i studentenes karriereplan. Det er klart at konkurransedyktig lønn er viktig, men enda viktigere for de mest ambisiøse økonomene, er en karrierevei som er med å støtte deres langsiktige karrieremål. Fremhev derfor hvordan dere jobber med kompetanseutvikling internt i bedriften, og hvordan mulighetene er for vekst innad i selskapet.
Dette bør du gjøre
I dagens arbeidsmarked er det avgjørende for enhver virksomhet å tiltrekke seg og beholde talentfulle ansatte. For å tiltrekke seg de mest talentfulle, nyutdannede økonomene, er det viktig å posisjonere selskapet ditt som en attraktiv arbeidsplass. Dette kan gjøres ved hjelp av følgende steg:
- Bygg en sterk employer brand-strategi: Sørg for å markedsføre selskapet ditt på en positiv måte og bygg opp et godt omdømme som en attraktiv arbeidsgiver.
- Vær synlig og tilgjengelig: Delta på karrieredager, arrangementer og andre arenaer hvor du kan møte potensielle kandidater og gi dem muligheten til å bli kjent med selskapet ditt.
- Fremhev selskapets unike egenskaper: Fokuser på det som gjør selskapet ditt annerledes og mer attraktivt enn konkurrentene. Hva er det som gjør at kandidater vil jobbe hos deg?
- Legg vekt på en inkluderende arbeidskultur: Vis at selskapet ditt verdsetter mangfold og inkludering, og at alle ansatte blir verdsatt og inkludert uavhengig av kjønn, bakgrunn eller andre faktorer.
- Tilby konkurransedyktige frynsegoder og utviklingsmuligheter: Gi kandidatene gode grunner til å velge din arbeidsplass ved å tilby konkurransedyktige frynsegoder og utviklingsmuligheter som er relevante for deres karriereambisjoner.
Ved å gjennomføre disse punktene i din rekrutteringsstrategi, kan du skille deg ut fra konkurrentene, og tiltrekke deg de beste kandidatene som vil være med på å drive selskapet ditt fremover. Så ta kontroll over din rekrutteringsprosess og invester i å bygge en arbeidsplass som vil tiltrekke seg de beste talentene.
Studentene er klare. Hva venter dere på?
Visste du? I OPUS Finance har vi et stort nettverk med nyutdannede økonomer. Har dere behov i økonomifunksjonen? Ta kontakt med oss, så bistår vi dere.